Postkort fra HongKong
September 2005

Vi kørte med tog ind over grænsen til HongKong fra Kina. HongKong med sine 7 millioner indbyggere er ganske vist nu en del af Kina, efter at briterne trak sig ud for 6 år siden – men dog helt sin egen stadigvæk.

Bilerne kører i venstre side af vejen, mens chaufførerne sidder i højre side af bilerne. Der er sporvogne og ”London busser” samt en række undergrundsbaner til at sørge for transporten. HongKongerne har længe været vante til den velstand, som først nu indfinder sig på fastlandet i byer som Shanghaj. Store højhuse, smarte forretninger og en del vestligt præg. Under overfladen trives ældgamle ritualer og kulturer, som man i Kina under kommunisterne har forsøgt at lægge bag sig. Troen på ånder, heksekunst, religion og ritualer er meget vigtig for beboerne i HongKong. Byen har store markeder, masser af små restauranter og små butikker. Der sælges alt fra højkvalitets varer til billigt bras, som giver overskriften ”made in HongKong” mening.

Byen med dens øer og Nye Territorie ligger smukt kranset af hav og bjerge og med en kæmpestor foretagsom havn i midten. Havnen skulle efter sigende være verdens største – og har den største trafik, jeg nogensinde har set med mine egne øjne. Vi besøgte Victoria Peak og så ud over HongKong øens smukke grønne bjerge, dækket af rigmandsvillaer, træer, budskadser, golfbaner, hestevæddeløbsbane m.v. samt havde udsigt til havet på begge sider af øen. Vi kørte til Repulse Bay, med en smuk strand ved en ren bugt ud til det Kinesiske Hav.

Senere tog vi til Aberdeen bydelen, hvorfra vi med kinesisk junke, sejlede ud til bådfolkene, som fisker og bor på deres både, hvor de har familie husdyr, , grønne planter og det hele med ombord. Vejret var smukt, da vi tog undergrundsbanen til DE Nye Territorier, hvor vi besøgte nogle nyopførte buddhistiske templer og ligeledes pragtfuldt, da vi tog en 2 timers sejltur i HongKong Havn. Vi købte naturligvis også ind. Priserne var knap så billige, som vi havde troet, til gengæld var kvaliteten så nok en anelse bedre, end vi havde forventet. Vi ærgrede os over, at vi ikke havde mere tid. Godt nok er HongKong et lille område med kun 1.100 km2, men vi blev ikke færdige med byen. Vi kunne også godt have brugt tid på at sejle til Marcau, den gamle portugisiske koloni, kun en times sejlads fra HongKong. Men det må blive næste gang – for det ligger helt klart, at HongKong er et nyt besøg værd.

Mogens Sigersdal