Postkort fra Hong Kong og Macau

Juli 2023

"Der er for mange kinesere"

Jeg har haft den store fornøjelse at være på research i Hong Kong og Macau og ovenikøbet sammen med min datter. Hun er en blanding af Thai, Lao og Kineser. Hun falder godt ind i det asiatiske bagtæppe i de to byer. Så godt, at alle taler kinesisk til hende. Hun taler de to første sprog, men ikke Cantonesisk, som er den lokale kinesiske dialekt.

Turen foregik med Finair over Helsinki, hvilket ikke var en succes, da forsinkelser bevirkede, at vi først kom til Hong Kong dagen efter det planlagte.

Hong Kong er jo helt fantastisk at besøge. En metropol uden lige, med gigantiske højhuse og 6 millioner indbyggere, men også med skøn natur, grønne bjerge, strande og masser af kultur.

Vi tog en lur da vi var landet. 33 grader i skyggen og høj luftfugtighed. Vi var i byen på det varmeste og vådeste tidspunkt af året. Senere på dagen startede vi vores vandring i Kowloon, som er hjertet af Hong Kong. Vi opsøgte nogle af de spændende markeder som ligger der, Fuglemarkedet, Blomstermarkedet, Guldfiskemarkedet og det overdækkede Ladies marked. En god gåtur på 3-4 timer, hvor der er meget at se, lige fra beostære i kunstfærdige fuglebure, til akvariefisk i hundredvis af plasticposer, hundehvalpe og kaniner til salg, samt elektronik og ting som du absolut ikke kan undvære.

Dagen efter afprøvede vi metroen. Hong Kong har et utroligt varieret transportsystem, bestående af dobbeltdækkerbusser, minibusser, metro, tog, billige taxaer og skibstransport. For 5 kr. kommer du langt med busser eller metro.

Der er ikke mange, der taler engelsk, til gengæld er der ”for mange kinesere” som min datter siger, for i byens centrum og i transportmidlerne er der tryk på i denne vibrerende, aktive og ambitiøse by med mennesker over alt. Det tager sin tid at forstå hvordan tingene fungerer, når man skal fra det ene til det andet, men det er jo netop derfor vi er her, for at lære og få indsigt.

Med metro og skib, bus og sporvogn nåede vi toppen af Viktoria Peak med fantastik udsigt ud over Hong Kong havn, som er en af verdens travleste. Det er ganske interessant og formidabelt.

De følgende dage fortsatte vores research i Hong Kong på lignende vis og med god brug af vores fødder. Vi fik sejlet en del, blandt andet i en gammel fiskerby, blandt fiskerbåde og forskellige husbåde. Vi tog til byens akvarium for at se på det maritime liv ud for Hong Kong og tog en tur i Disneyland. Hong Kong har glimrende museer. Vi stak hovedet indenfor i ”Det historiske museum”, som er godt og som også udmærker sig ved, at man får byens historie på 1½ time. På nogle af vores udflugter kombinerede vi med at køre i taxaer, som er relativt billige og effektive.

Vi sejlede til Macau. Byen ligger omkring 60 km fra Hong Kong og er gammel portugisisk koloni. Atmosfæren er anderledes her. Hvor Hong Kong har et touch af det britiske så er rammen her sydeuropæisk. Den gamle bydel har fine gamle brolagte gader og bygninger i koloni stil. Gamle kirker, parker og pladser. Der er lidt mere ”antikt” her. Det kan jeg personligt godt lide. Vores tur gik til fods til nogle af seværdighederne. Det gamle senat, markeder og haver. Det historiske centrum er omgivet af det moderne Macau, med en mængde spillekasinoer. Spil er i modsætning til i det øvrige Kina nemlig tilladt i Macau. Vi mødte da også flere spillere som fortalte, at de regelmæssigt kom til Macao for at spille om penge. ”Det er derfor vi er fattige” sagde de.

Turen tilbage til Hong Kong tog vi med bus. Vi kørte over den 55 km lange bro/tunnel som forbinder de to byer. Det er helt spektakulært at køre ud over havet på sådan et ingeniørmesterværk til en pris af 18,8.000.000.000 $.

Det kinesiske køkken er et verdenskøkken. Det kan dog ikke slå f.eks. Thai eller Vietnam køkkenet efter min mening. Lidt for meget nudelsuppe. Vi fik dog flere gange lækkert kød og det fisk vi spiste, var delikat. Sushien var noget af det mest friske Sushi, som jeg nogensinde har smagt.

Jeg er nu i gang med at lave et forslag til en kombinationsrejse til Taiwan, Hong Kong og Macau. Det er egne vi sjældent kommer i, men til gengæld hører meget om. Nu mangler der bare at se disse rejsemål ved selvsyn