Postkort fra Japan til Hongkong
November og december 2019
Det har været vådt og koldt på denne rejse. Det gælder både i Japan og Kina. Lige nu sejler vi i vindstyrke 8 i det Kinesiske Hav, hvor bølgerne skyller ind over koøjet i min kahyt. Japan er et godt besøg værd. Punktligt, rent, ordentligt, respektfuldt, høfligt og serviceminded. Moderne byer med højteknologi. Højhastighedstog og toiletter med varme og nogle steder med musik i. Det er også det klassiske Japan, med kejsertid, samuraier, geishaer og store borge. Vi har set mange haver af ganske fin og net karakter, hvor træerne stod i gule og røde efterårsfarver. Alt sammen vedligeholdt med brodersaks og kunstnerisk tilklippet. Maden er også spændende. Det meste kender vi ikke så vi må prøve os frem. Det japanske køkken har langt mere at byde på, end bare den ellers udmærkede sushi.
Vi er på krydstogt. Vi behøver derfor ikke at skifte hotel hele tiden. Maden er god med friske råvarer. Jeg giver den 3 +. Måske uretfærdigt? Ja, men man fornemme at måltiderne er lavet til 2000 gæster på skibet og har trods sin mange facetter måske alligevel en smule maskinel karakter. Med en anelse mere kærlighed kunne det sagtens være til 4 stjerner.
Vi besøger broen på vores skib. Herfra styres ruten i store træk af en lille joystick og en samling computere samt to håndtag til Power regulering.
Vi lægger til i Shanghai. En bytur føres os til det gamle koloniområde ved The Bund. Her ser vi blandt andet på perleproduktion, som var det oprindelige grundlag for Shanghais økonomi. Fra kolonitid tager vi 635 meter op i Shanghais største bygning, hvor vi er på højde med drivende skyer. Frokosten indtager vi på en Canton inspireret Michelin restaurant. Meget raffineret og delikat. Således delikatesse mætte, går det siden slag i slag med besøg ved en silkefabrik, en antik kinesisk have samt Old Town. Der er fart på vores landture.
Vi glider igen ud på havet. Det er stadig oprørt- Vi lider på denne rejse under eftervirkningerne fra en uventet tropisk tyfon ved Filippinerne. Vi får vindstyrke 9, men det mærkes næsten ikke på vores store og meget stabil skib. Mest om natten, hvor man vågner til kæmpe bølgedrøn på skibssiden og ved at man glider fra side til side i sin seng. Vi lægger uforklarligt ruten ind i Sydkoreas farvand. Rederiet er hævet over forklaringer. Nær Øen Jeju lægges kursen atter mod syd, denne gang mod Taiwan.
Jeg kan godt lide Taiwan. Der er noget spændende ukendt ved landet. Ok vi kender dets politiske historie. Men selve landet er ukendt for de fleste. Jeg har selv været der 2 gange og synes både om dets historie, kultur og mennesker. Dertil kommer en smuk natur. Derfor arbejder jeg også for, at kunne lave et program for en rejse dertil, gerne med afvikling oktober 2020. Vi sejler på dette krydstogt til to byer på Taiwan. Den ene Kawloon, er også adgangsvej til hovedstaden Taipei, som i sandhed har noget at byde på kulturelt. Der er et storslået nationalmuseum samt en ”Memorialhall”, for den afdøde leder Ciang Kai Shek og højhuset Taipei 101 for at nævne nogle få ting. Mod syd lægger vi ind til Kaohsiung, som er Taiwan næst største by. Her er der kunstmuseer, flotte templer og pagoder.
Efter yderligere et døgn på Det Sydøstkinesiske Hav kommer vi til Hongkong. Det er en by, jeg sætter stor pris på. Gammel britisk kolonitid er stadig nærværende. Den er også kinesisk, men på sin helt egen måde ”hongkongsk”. Selvom genetikken er delvis ens på begge sider af grænsen mellem Hong Kong og fastlandskina, skal man ikke glemme, at mange af de mennesker, som bor her i sin tid, er rejst væk fra eller flygtet fra Kommunist Kina. Hongkong er by, fantastisk havn, små øer og grønne områder, som omgiver byens godt 7 millioner indbyggere. Her kan man bruge meget mere tid, end den vi har til rådighed på vores rejse.
I forbindelse med Taiwan forsøger jeg, som omtalt, at lave en kombination med Hongkong og den gamle portugisiske koloni Macao. Hvis i skulle være forhåndsinteresserede så send mig en mail 😊
Mogens |